E

Emile Durkheim

Emile Durkheim Biyografisi

Sosyoloji adı her ne değin Auguste Comte göre verilmiş olsa da, Emile Durkheim çağdaş sosyolojinin kurucularından sayılmaktadır.

Emile Durkheim, 15 Nisan 1858 tarihinde Fransa’nın küçük bir şehri olan Epinal-Loren’de bir Yahudi Hahambaşı’nın oğlu olarak doğmuştur. Bütün adı David Émile Durkheim’dır. Babası Yahudi bir dini lider (hahambaşı) olduğu için onun da haham olmasını istemiştir. Louis Le Grand Lisesi’nde başarılı bir öğrenci olan Emile Durkheim, babasının ölümü üstüne 1879 yılında girdiği Fransa’nın seçkin öğretim kurumlarından yüksek hoca okulu Ecole Normale Supérieure’e girmiştir. 1882 yılında mezun oldu. Öğrenimi sırasında felsefeyle ilgilenmeye başlamıştır.

Sosyoloji adı her ne dek Auguste Comte göre verilmiş olsa da, Emile Durkheim sosyolojinin kurucularından sayılmaktadır. Fransız Sosyolojisi 19. yüzyılın sonundaki kuvvetli etkisini ona ve onun kurmuş olduğu L’Année Sociologique isimli yayına borçludur.

Emile Durkheim, Fransa’daki sosyal olaylar ve bunlarla ilgili reformlar yapılmasıyla yakından ilgilenmiştir. Felsefî ve siyasi konuların hararetle tartışıldığı Yüksek Hoca Okulunda, toplumsal olaylara da olan ilgisi okul arkadaşlarının ve öğretmenlerinin gözünden kaçmamıştır. Durkheim, toplumsal konularda kendini geliştirmiş; fakat o dönemde orta dereceli okullar ve üniversitede sosyoloji eğitimi verilmediğinden kariyerine felsefe öğretmeni olarak başlamıştır.

Emile Durkheim, 1882 yılında felsefe öğretmeni olmuş ve farklı alanlara yönlendirilmiş Fransız liselerinde felsefe öğretmenliği yapmıştır. 1885 yılında araştırmak üzere Almanya’ya gitmiştir. Burada birçok lisede çalışmış, sosyal bilimler ve ahlak felsefesi üstüne çalışmalar yapmıştır. sonra bu Almanya deneyimlerini raporlaştırmıştır. Akademik raporlarından çıkardığı çalışmalarla Emile Durkheim, daha 1887 yılında 29 yaşında iken sosyal bilimler ve sosyal felsefe için gelecek vadeden bir figür olarak kabul görmüştür.

Almanya dönüşünden bir yıl sonradan bakanlık kararı ile toplum bilimi ve pedagoji dersleri devretmek üzere 20 Temmuz 1887 tarihinde Bordeaux Üniversitesi’ne öğretim görevlisi olarak atanmıştır. Burada çalışmalarını kesintisiz sürdürmüş ve bu çalışmaları ile sosyolojinin temellerini oluşturmuştur.

İLGİLİ BİYOGRAFİ :   Emre Matraş

1887 yılında Emile Durkheim, Louise Dreyfus ile evlenmiştir. Karısı Louise Dreyfus ile Andre ve Maria adında iki çocukları olmuştur. Durkheim’in aile hayatı hakkında fazla pozitif şey bilinmemektedir. Yalnız karısının da Durkheim’in çalışmalarına kendini adadığı ve iyi, geleneksel bir Yahudi aile deseni oluşturmasının yanına ona bir sekreter gibi asistan olduğu bilgileri dağıtılmış kaynaklarda yer almaktadır.

Emile Durkheim 1893’te yayınladığı “Toplumsal İş Bölümü” adını taşıyan kitabını yazmıştır. Bu kitabın konusu, Durkheim sosyolojisinin başlıca konusu olan bireyler ve toplum arasındaki ilişkilerdir. Durkheim bu kitabında, “Bir bireyler dermesi (collection) bir toplumu nasıl oluşturabilir?” sorusuna yanıt bulmaya çalışmıştır.

Durkheim kısa bir zaman sonradan “Sosyolojik Yöntemin Kuralları” adlı eserini çıkarmıştır. Bu kitapla Durkheim esas görüşlerini duyurmuştur. Emile Durkheim belli başlı ününü bu kitapla kazanmıştır. Bu eserindeki araştırmalarında Durkheim ailenin, hukukun, ahlakın ve diğer kurumların kökeninin dinde olduğunu açıklama etmiştir. “Dini Hayatın İptidai Şekilleri” adlı eseri bu çalışmaların ürünüdür.

Durkheim, “Sosyolojik Yöntemin Kuralları” adlı eserinde dağıtılmış sosyal meseleleri açıklamış, sosyal bir olayın sebebinin yeniden daha önceden meydana gelen bir sosyal olay olduğunu savunmuştur. Bu düşüncesini eserde şu sözleri ile açıklama etmiştir: “Sosyal olgular fertten evvel mevcut olup ferdin haricen devam eder. Fertlerin hareket ve aksiyonları üstünde emir ve yasaklarıyla bir zorlama yaparlar. Bu itibarla bunlar ferdî olarak fertler arasında meydana gelmezler ve fertler onlara adapte etmek zorundadır. Biz yine oysa bir sosyal kurum olan eğitim doğru bunlara uyarız.” demiştir.

Emile Durkheim iki türlü durum olduğunu açıklamıştır: “Bu olayların birincisi; yemek, içmek, uyuklamak gibi ferdî şuurla ilgili olaylardır. Bunlar daha çok psikoloji ve biyolojinin sahasına girerler. İkincisi ferdî şuurun dıştan olan olaylardır. Bunlar umumî ve mecburidirler. Fert ister istemez bunlara alıntı yapmak zorundadır. Bir ferdin sosyal kişiliği kendisinden yok çevresindendir. Yani, bütün sosyal olaylar, ahlâk, hukuk, din gibi kolektif alışkanlıklar ve görünüşlerin değişmeleriyle birlikte meydana çıkarlar. Bunun için cemiyetin kötü ve fena gördüğü bir hareketi fert de fena görür. Onu cezalandırmayı yerinde bulur. Cemiyetin bu bakımdan fert üstünde kolektif bir etkisi vardır.”

İLGİLİ BİYOGRAFİ :   Erol Taş

Durkheim’e kadar her sosyal ahenk, onu meydana getiren fertlerin haricen bağımsız olarak var olan ve şahısların değişmelerine bakmadan devamlı bir gerçekliktir. Sosyal kurumlar birer kalıp, birer dere yatağıdır; çocuklar ve gençler onun içinde şekillenir, oradan akıp giderler. Sosyal şekiller, bireyleri kendi istediği biçimde biçimlendirmek için baskı ve güç kullanır; bu baskı ve zorlama bazı konularda ve bazı dönemlerde fazla sert hissedildiği gibi, ara sıra da anında hiç hissedilmeyecek dek hafif kalır. Sosyal kurumların güçleri bilhassa bu kurumların içinde geçerli olan kurallardan saptığımızda kendisini göstermektedir.

Birkaç tanıdık olmayan dil bilen Durkheim, 1896’da kurduğu L’AnnéeSociologique adlı akademik dergide Almanca, İngilizce ve İtalyanca sayısız metin üstüne eleştiriler yazmıştır. Yaptığı ahlâk ve sosyoloji çalışmalarından elde ettiği bilgileri makale hâlinde yayınlamıştır. Sosyolojiyi psikolojiden ayırarak artı bir bilim hâline getirmiştir.

1902’ye kadar Bordeaux Üniversitesi’nde toplum felsefesi dersleri vermiştir. 1902 yılında Paris’te Sorbonne Üniversitesine Ferdinand Buisson’un yanına atanmış ve burada çalışmalarına devam etmiştir. Lakin yalnızca 4 sene daha sonra 1906’da Ferdinand Buisson’un ölümü üzerine Sorbonne Üniversitesine pedagoji profesörü olmuştur. Bu Fransa’da ilk sosyoloji kürsüsü değildir; bu kürsü felsefe bölümüne bağlıdır. Ama ilk sosyoloji eğitimi yapılan kürsüdür ve 1913’te “Sosyoloji Kürsüsü” adını almıştır.

1900’lerde tez gelişmekte olan Fransız sosyolojisinin bütün sorumluluğunu üstüne almıştır. Durkheim, büyüyen toplum olayları ve Fransa’da milliyetçi akımlar önünde ve içinde yerini bulmaya çalışırken bu defa de I. Dünya Savaşı sınavı ile karşılaşmıştır. Savaşın başlaması yol ayrımı öncesi arkadaşı Jean Jeaurés’in ölümüne yol açmıştır. gerçi büyük bağlılıkla Fransa’ya hizmet sunmaya çabalarken Yahudi olması nedeniyle Almanlar hesabına çalışabileceği suçlamasıyla karşılaşmıştır. Bu suçlamalar yanında 1915’de tek oğlu olan Andre, Durkheim Balkan Cephesinde savaşırken ölmüştür.

İLGİLİ BİYOGRAFİ :   Eddie Redmayne

Oğlunun ölümüne çok üzülen Durkheim 15 Kasım 1917’de Paris yakınlarında Fontainebleau’da 54 yaşında vefat etmiştir.

Fransa’da Auguste Comte’den daha sonra sosyoloji okulunun en önde gelen kurucusu olan Durkheim’in talebeleri küçük farklarla onun okulunu devam ettirmişlerdir. Emile Durkheim, arkasında bir araştırma okulu bırakmıştır. Hukuk, iktisat, filoloji, ırkbilim, sanat tarihi ve tarih araştırmalarının ufkunu genişleten Durkheim sosyolojisi esas bir bilim dalı hâline gelmiştir.

Bilhassa Ziya Gökalp ve öteki Türk sosyologları üzerinde de önemli derecede etkili olan Durkheim, Türkiye’de sosyolojinin gelişmesinde de manâlı katkılarda bulunmuştur.

Tespit edilebildiği kadarıyla Emile Durkheim’in 9’u kitap, 1’i risale ve 20’si makale edinmek üzere 30 eseri Türkçeye çevrilmiştir.

1887 yılında Louise Dreyfus ile evlendi. Andre Durkheim adında bir oğlu oldu.

Emile Durkheim, 15 Kasım 1917 tarihinde Fransa’da Paris yakınlarında Fontainebleau’da 59 yaşında ölmüştür.

Eserleri :
1888-1908 – Sosyal Bilim ve Eylem (La science sociale et L’action)
1893 – Sosyolojik Yöntemin Kuralları (Règles de La Méthode Sociologique)
1893 – Toplumsal İş bölümü (De La Division du Travail Social)
1894-1895 – Hobbes Üstüne
1897 – İntihar (Le Suicide)
1898-1900 – Sosyoloji Dersleri (Leçons de Sociologie)
1903 – İlkel Sınıflama (Primitive Classification) (Marcel Mauss ile birlikte)
1915 – Dini Hayatının İptidai Şekilleri (Les Formes Êlémentaires de La Vie Religieuse)
1922 – Eğitim ve Sosyoloji (Education et Sociologie)
1925 – Ahlaksal Edep ( L’éducation Morale)
1928 – Sosyalizm ve Saint-Simon (Socialism and Saint-Simon)
Etik ve Hukuk Kaideleri Hakkında Dersler
Ahlak ve Toplum
Suç Oluşturan Evriminin İki Kanunu
Ensest Yasağı ve Kökenleri
Felsefe Dersleri
Meslek Ahlakı (Le Morale Professionelle)
Montesquieu ve Sosyal Bilimin Gelişimi
Pragmacılık ve Toplumbilim
Rousseau ve Toplum Sözleşmesi
Sosyoloji ve Felsefe
Sosyolojinin Öncüleri: Montesquieu ve Rousseau

Arananlar:
https://www biyografirehberi com/etiket/emile-durkheim-sozleri/

Etiketler
Daha Fazla Göster

Bir cevap yazın

Göz Atın
Kapalı
Başa dön tuşu
Kapalı