E

Emile Zola

Emile Zola Biyografisi

Fransa‘da natüralizm akımının öncüsü olan meşhur bir yazardır. “Nana”, “Germinal” ve “Meyhane” en meşhur romanlarıdır.
Emile Zola, 2 Nisan 1840 tarihinde Fransa, Paris’de doğmuştur. Babası İtalyan, annesi Fransız kökenlidir. Mühendis olan babası o küçükken öldü. Hayatı zorluklarla geçti. Paris’te aint-Louis Lisesi’nde okudu 1859 yılında mezun oldu. Üniversiteye gidemedi. 1957- 1967 yılları arasında gümrük şirketinde maaşlı memur olarak çalışırken şiirler yazarak sanat-edebiyat çevrelerine girmeye çalıştı. giderken 1862 – 1864 yılları aralarında Hachette Kitabevi’nde çalıştı.

1866 sonrasında gazete yazarlığına başladı, birincil romanlarını yazdı. Figaro gazetesine makale vermeye başladı ve “Les Mysteres de Marseille” adlı romanı Marsilya’da tefrika edildi. Edebiyat ve sanat eleştirileri yazdı. 1867 yılında yazdığı önsözü Doğalcılığın (Natüralizm) gerçek ilkelerini açıklayan “Thérèse Raquin” adlı meşhur romanıyla kısa sürede tanındı. Gerçeği süslemeden ve çirkinliklerini törpülemed gibi: doğalcılık), özel kahramanlar yaratmadan romanlar yazdı.

İkinci İmpartorluk Döneminde “Bir Âlemin Tabiî ve Sosyal Hayatı” adlı 20 ciltlik büyük bir eser yazdı.

Zola’nın edebiyat dışındaki şöhreti ise, Dreyfus Davasında takındığı aydın tavrından kaynaklanmaktadır. 1897 yılında Fransız ordusunda Yahudi olması sebebiyle askeri yargının duyarsızlığına kurban giden yüzbaşı Dreyfus’u hükümetin tüm baskılarına karşın savunan ve Fransa devlet başkanına hitaben “Suçluyorum!” makalesini yayınlayan Zola, bir sene hapse Mahkûm edileceğini anlayınca ve baskılardan dolayı Fransa‘yı terkedip bir süre Londra‘da yaşamak zorunda kaldı. Çabaları sonucunda Dreyfus Davası’nın baştan görülüp adaletin yerini bulması sonucu yurduna döndü.

Emile Zola, 29 Eylül 1902 tarihinde Fransa, Paris’de kaldığı otelin yatak odasında duman zehirlenmesinden 62 yaşında ölmüştür.

Kitapları :
Therese Raquin 1867
Tazı Payı (La Cruée) 1873
Paris’in Karnı (Le Ventre de Paris) 1874
Plassans Papazı (La Conquête de Plassans) 1874
Rahip Mouret’nin Günahı (La Faute de l’Abbé Mouret) 1875
Bir Aşk Hikâyesi (Une Page d’Amour) 1876
Meyhane (l’Assommoir) 1877 Nana (1880)
La Joie de Vivre (Yaşama Sevinci) 1884
Germinal (1885)
Eser (L’Oeuvre) 1886
Rüya (Le Réve) 1886
Toprak (La Terre) 1887
Hayvanlaşan İnsan (la Béte Humaine) 1890
l’Argent (Para) 1891
Bozgun (La Débâcle) 1892
Doktor Paskal (Le Docteur Pascal) 1893
Les Trois Villes (Üç Büyük Kasaba)1894 Lourdes 1894
Rome 1896
Paris 1898
Les Quatre Evangiles (Dört İncil) 1899
Döl Bereketi (Fécondité) 1899
Emek (Travail) 1901
Hakikat (Vérité) 1902
Wustice (Hak) 1902

İLGİLİ BİYOGRAFİ :   Erkan Can

Esas Eserlerinin Özetleri
Nana, Birahane (L’Assommoir) eserinin konusunu sürdürür. İlk eserin kahramanlarından Copeau ile çamaşırcı bayan alkolik Gervaise’in kızı. Romanın başında bir kez anılıp bir daha söylenmeyen bu koşul, doğalcılığın ilkelerine kadar Nana’nın kalıtım öğelerini belirtir; bundan sonradan yaşayacağı çevrenin etkilerine bağlı olacaktır. Kitabın başında kabiliyetsiz bir aktris olan Nana, albenisiyle seyirciyi sürükler, Paris’in en meşhur kibar fahişelerinden biri olur. Gittiği her yere -müsriflik, sefahat, kıskançlık ve arzu yaratarak- afet götürür. Muffat ve Hugon ailelerinin dağılmasına neden olur. Vandeuv-res’ün canına kıymasını gerektiren etkileri sağlar. Nana da sevdiği kişilerin yıprattığı (dayak, kıskançlık, sapık sevgi…), fazla israfla kendi kendini zayıflatan bir tutum içindedir, çaresiz bir geziden sonra çiçek hastalığına yakalanınca kimse yanına uğramaz olur, bir otel odasında yalnız yoksunluğunda son bulur.

Germinal, romanın baş kişisi Etienne, Nana’nın üvey kardeşi, Gervaise’in (Meyhane: I’Assommoire, 1877) yasa dışı oğludur. Roman, adını, Fransız Devrimi’nin getirdiği takvimden alır: 20 Mart-20 Nisan arası olan yedinci (bahar) ayı. Montsou maden kasabasında emekçi yaşamı, Parisli önder Etienne Lantier’nin örgütlediği amaçsız grev, Catherine Maheu ile atıl aşkı, nihilist Rus Souvarine’in madeni uçuran kanlı girişimi, işçi ayaklanması ve kurbanları, eylemci işçilerle yoldaşlarının kültür düzeyi ayrılıkları, elindeki olanakları ırz iffet hırsızlığı yolunda kullanan (Maigrat) esnaf tutumu, kıskançlığın düşman ettiği âşıklar (Etienne, Chaval) kavgası, birincil ve son kavuşması sevgililerin (en olanaksız koşullarda), Paris’e dönüş yolundaki Etienne’in geleceğe dönük umarsız umutları.

Thérèse Raquin, Thérése, teyzesinin oğlu Camille ile aşksız bir evliliğin monoton, tedirgin, tatsız yaşamındayken eşeğinin arkadaşı Laurent’ın varlığıyla mutluluğa açılan bir olanak görür. Bu noktadan başlayarak edebiyattaki ölümsüz üçgen sorunu başlar (iki rüp giden heves ve atışma). Aradıkları rahatı ve güzelliği Camille’i ortadan kaldırmada görerek ortak bir cinayetle onu boğarlar. Önceleri tatlı hayat genleri gelirse de suçluluk bilinci ve vicdan azabı ikisini birbirine düşürür, ortak savlarla yaşamları zehire döner.

İLGİLİ BİYOGRAFİ :   Elçin - Ezgi Akar

Toprak, yazarın doğalcılık (natüralizm) tutumuyla en fazla gerçekleri bile açıklamaktan çekinmediği romanı; meşhur Rougon-Macquart dizisinin on beşinci kitabı. Beauce Bölgesi köy yaşamının fazla yakından gözlemine dayanan eser, sert yaşam koşulları içinde çalışan köylülerin biraz edepten, ahlâktan, görgü kurallarından uzaktan artan özel gerçeklerine ışık tutar. Çirkin, vahşi, diğer insanlardan pusuya yatmak istenen günlük yaşamı olduğu gibi yansıttığı için doğalcı geçinen bir takım yazarların bile tepkisini çekti, bu kümeden ayrılanlar Figaro’ da bir ilan yayımlayarak Zola’dan uzaklaştıklarını açıkladılar (Beler Bildirisi). Zola kendinden önce H.’de Balzac’ın betimlediği yaşamı (Paysans: Köylüler), akımının gerektirdiği aşırı bir açık sözlülükle, yüreklilikle sergilemişti.

Daha Fazla Göster

Bir cevap yazın

Göz Atın
Kapalı
Başa dön tuşu
Kapalı